در اکتبر سال 2009 شرکت دایسون یک دستگاه جدید به نام Dyson Air Multiplier را به بازار معرفی کرد. این دستگاه یک پنکه بود با ویژگی های عجیب : این پنکه، پره نداشت. شکل این پنکه یک حلقه است بر روی یک پایه. حلقه ای که گفته شد، به اندازه ی چند اینچ عمق دارد.

Bladeless-fan

وقتی به اینکه پنکه نگاه می کنید ، انتظار ندارید که بادی از آن خارج شود. بر روی این پنکه هیچ قطعه ای که حرکت کند ، دیده نمی شود. اما وقتی کلید پنکه را روشن می کنید ، باد خنکی از داخل حلقه شروع به وزیدن می کند. چطور امکان دارد ؟ این پنکه بدون پره چطور کار می کند ؟

پنکه دایسون پره قابل لمس ندارد. در این پنکه ، پره هایی وجود دارد اما از نظرها پنهان است ، چون شرکت دایسون آنها را درون پایه پنکه قرار داده است. یک موتور ، 9 پره ی نامتقارن را میچرخاند که باعث می شود هوا را به داخل دستگاه بکشاند. بر طبق گفته دایسون ، این پره ها حدود 20 لیتر هوا را به داخل پایه می کشد.

هوا از طریق یک کانال در پایه به سمت حلقه ی لوله ای جریان پیدا می کند که این لوله خالی است. داخل لوله مثل یک سطح شیب دار عمل می کند. هوا در امتداد سطح شیب دار ، که به صورت یک منحنی دوار تا شکاف انتهایی پشت فن ادامه دارد، جریان دارد. سپس جریان هوا در امتداد سطح داخلی لوله و به سمت بیرونی جلو پنکه حرکت می کند. اما این پنکه یک اشکال داشت که دایسون را به فکر عرضه نسخه دوم انداخت.

fan-without-blades-2

مشکل پنکه دایسون سر و صدای آن بود که این محصول را زیاد دلچسب نمی کرد. حذف این مشکل نیازمند هزینه های زیاد بود. دایسون 60 میلیون دلار برای نسخه جدید این پنکه به محققان پرداخت کرد.65 مهندس را به این پروژه اختصاص داد که با همدیگر 640 نمونه اولیه ساختند و صدها پتنت، برای بررسی گردش هوا در این پنکه امتحان کردند.

همانطور که شما هم تصور می کنید ، مشکل سر و صدا از تلاطم ها سرچشمه می گرفت.پنکه هوا را به داخل پایه می کشید ، و سر و صدای زیادی ایجاد می کرد. محققان برای بررسی این صداها پنکه را در یک مکان بدون پژواک ،با 10 عدد میکروفون قرار دادند. سپس آنها نمونه های اولیه ای ساختند که شفاف بود و دود و رنگ ماورائ بنفش را از طریق دستگاه منتقل می کرد. آنها دوربین های سرعت بالایی قرار دادند تا حرکات پنکه را مو به مو کنترل کنند.

dyson-bladeless-rev-1

محققان با استفاده از حفره ی Helmhortz و افزایش فشار هوا ،بالاخره این مشکل را حل کردند. مهندسین دایسون این حفره را درون پایه پنکه قرار دادند. اگر بخواهید بیشتر در مورد حفره Helmhortz بدانید ، بهتر است سری به سازندگان خودرو بزنید ، شرکت های خودرو سازی از حفره ی Helmhortz برای خفه کردن صدای زیاد موتور استفاده می کنند.

منبع : howstuffworks

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =